Vår histore om å lage nettbutikk – En logg

Begynnelsen – fra ide til handling

Når vi fikk beskjed om at vi skulle lage en nettbutikk helt fra bunn av på veldig kort tid, hørtes det veldig overveldende ut. Vi visste ikke helt hvor vi skulle begynne, og hvor reisen skulle ta oss. Vi fikk banket inn at den beste måten å lære var å finne ut av ting selv – og hoppet i det.

Vi satte oss ned for å planlegge over Zoom. Vi gikk frem og tilbake med ideer. Vi var inne på alt fra forskjellige tjenester, til å selge produkter. Til slutt endte vi opp med å dropshippe Hodeplagg, Gensere og Tilbehør med en «Print on demand»-løsning hos et selskap med navn Printful.

Vi ønsket å være et avslappet og harmonisk merke, og samtidig et merke som skulle være en problemløser. Vi ville bygge opp produktene med en solid historie. For eksempel, så er produktene våre perfekt dersom du har et avslappende syn på livet. Hvis du har en dårlig hårdag kan du bare slenge på deg våre hodeplagg. Skal du en tur i butikken, eller på stranda, kan du bruke våre handlenett. Et veldig avslappende konsept med enkelt og stilfullt design.

valg av domene

Vi valgte først domenenavnet «Avslappetshop». Dette syntes vi var litt for tungvint, og litt vanskelig å huske på. Derfor hadde vi et nytt møte hvor vi diskuterte navn, og endte opp med ‘SlappAvShop’. Dette syntes vi var mye mer «catchy», og det var enklere å huske på.

Siden det opprinnelig står «Myshopify» i URL linken, valgte vi å endre domenenavnet, slik at det så mer profesjonelt ut. Vi valgte Web-Huset som tilbyder, og her kostet det kun 7 kroner å endre. Til slutt ble URL linken vår: SlappAvShop.no, og dette var noe vi var fornøyde med. Siden man måtte koble domene og Shopify opp mot Web-Huset, var dette en prosess i seg selv. Vi fulgte Shopify sin egen guide til nettopp dette, og fikk det til uten problemer.

Et bilde som inneholder skjermbilde

Automatisk generert beskrivelse
Skjermdump: Webhuset

OKR – Objective key results

OKR, eller, objective, key results, er et enkelt styringssett som skal sørge for å sette ambisiøse mål, sikre fremdrift og ha fokus på de mest primære aktivitetene i en bedrift til enhver tid. I all hovedsak skal OKR svare på to spørsmål, skriver Karl Philip Lund på Inevo sine sider:

Objective: Hva ønsker du å oppnå?

Key results: Hvordan har du tenkt å komme dit?

Under kan du se et eksempel på hvordan vår OKR var satt opp, og så ut i oppstartsfasen av nettbutikken.

Et bilde som inneholder skjermbilde

Automatisk generert beskrivelse
Skjermdump: Basecamp

Vi skjønte raskt at det ikke alltid er slik at ting går etter planen, og vi måtte justere våre Key Results underveis. På grunn av situasjonen verden befinner seg i nå om dagen, måtte vi blant annet ta bort KR5. Dette var fordi at Printful har stengt muligheten til å få sendt oss «Prøvevarer».

Etter lanseringsdato så vi at KR ble relativt raskt innfridd, og vi hadde nådd alle målene vi hadde satt samme dag. I etterkant ser vi at det burde vært satt mer ambisiøse mål, og vi skulle hatt mer troen på oss selv.

Utforming av nettbutikken

Shopify er i utgangspunktet veldig enkelt å bruke. Man kan fint lære seg hvordan man setter opp menyer, legger til innhold og kobler til apper. Vi ønsket å ha en oversiktlig og stilren nettside, som skulle være enkel for kunden å finne frem på. Vi valgte å sette inn menyer både oppe og nede. Blant de forskjellige menyene hadde vi blant annet: Om Oss, FAQ, Vilkår og betingelser, og kontakt oss. Å sette dette sammen, oversette og forme, tok svært lang tid, men vi følte det var verdt det, og vi ble til slutt fornøyde med resultatet.

Når en kunde skal besøke en nettbutikk stiller de ofte tre spørsmål som de ønsker raskt og tydelig svar på. Disse spørsmålene er:

-Har jeg kommet til riktig sted?
-Hva kan jeg gjøre her?
-Hvorfor skal jeg gjøre dette?

Logoen ble plassert oppe i venstre hjørnet, og blikket trekkes automatisk til det store bildet av en som ligger og slapper av. For at kunden enkelt skal forstå hva vi selger har vi lagt til en forklarende tekst på forsiden av nettsiden. Scroller man litt ned, finner man en beskrivelse av merkevaren. På denne måten holder vi det så oversiktlig som mulig. Vi har også satt en Call to Action knapp midt på forsiden. Grunnen til denne knappen var at vi ønsket at kunden skulle kunne komme seg lett til produkt-siden.

På forsiden satte vi opp forskjellige produktkategorier med bilder av de forskjellige produktene. Vi ønsker her å fremme at vi har et bredt sortiment med produkter, og at vi får dette frem på en god måte.

Øverst på siden satte vi opp det som var noen av fordelene med å handle hos oss. Først og fremst fremmet vi at du fikk fri frakt dersom du bestilte et produkt, og du kunne i tillegg få 10% på hele nettbutikken dersom du meldte deg opp til vårt nyhetsbrev ila en gitt periode i begynnelsen. Dette gjorde vi for at vi ønsket å booste salget.

Skjermdump: Slappavshop

Betalingsløsninger – Stripe

Neste steg i prosessen var å finne betalingsløsninger. Det var mye å velge i, men vi gikk for Stripe, da dette var den beste løsningen for oss, med flest muligheter. Vi fulgte en guide laget av Stine Sauro Hellsten til punkt og prikke. Til tross for at fler i klassen ikke helt fikk dette til, funket det fint for vår del.

Stripe gir kunder fler betalingsløsninger å velge mellom, og dette er svært positivt. Det gir også et bredere utvalg enn hva vi kunne tilbudt hvis vi kun hadde hatt f.eks. Paypal.

Utsendelse av nyhetsbrev – Mailchimp

Etter en periode med prøving og feiling inne i programmet til Mailchimp, fant vi ut at de epostene vi skulle sende ut i denne perioden var Lansering og forlatt handlekurv.

Lanseringseposten ble aldri satt opp med en automatisk utsendelse av mail – noe som var et problem i begynnelsen. Dette resulterte i at vi var nødt til å sende lanseringsposten ut når vi fikk nye abonnementer på nyhetsbrevet. I etterkant ble den satt opp, slik at mailen ble sendt ut automatisk.

Den andre mailen, Forlatt handlekurv gikk derimot mer smertefritt. Vi fikk satt denne opp, slik at de som har lagt til noe i handlekurven fikk en påminnelsesmail 6 timer etter at de hadde gått ut av siden om at handlekurven deres fortsatt ventet på dem.

Et bilde som inneholder skjermbilde

Automatisk generert beskrivelse
Skjermdump: Mailchimp

Analyseverktøy

For å kunne forbedre nettbutikken i fremtiden, var det også nødvendig for oss å gå til anskaffelse av forskjellige analyseverktøy – slik at vi lettere kunne se hva som fungerte, men kanskje viktigere, hva som ikke fungerte.

Google Analytics var en fin måte å kunne følge med på kundenes reise gjennom vår nettside. Det var så spesifikt, man kunne se hvor de kom fra, hvilken brukerenhet de anvendte, forskjellige tallprognoser med mer.

Shopify og Printful jobbet sammen om å gi oss informasjon om salg, tall, antal besøkende om dagen, hvor mye vi hadde tjent og så videre. Dette ga oss en god indikator på det hele bildet av operasjonen. Hvordan gikk det egentlig?

Et bilde som inneholder telefon

Automatisk generert beskrivelse
Skjermdump: Shopify Analytics

VI ønsket dog å ha litt mer spesifikk informasjon om kundereisen, og lette derfor etter andre programmer som kunne hjelpe oss med nettopp dette. Her fant vi programmet «Lucky Orange». Her kunne vi gå ned til minste detalj, for å se nærmere på kundereisen. Vi hadde heatmaps som viste hvor kunden bevegde seg på nettsiden, hvilke sider de trykket seg inn på og lignende. Denne appen lagret også en video med detaljer om hva hver eneste kunde gjorde på nettsiden. Lucky Orange hadde ga oss i tillegg mulighet til å legge ved spørreskjema. Dette ble brukt for å få tilbakemeldinger fra kundene.

Et bilde som inneholder person, holder, gress, foran

Automatisk generert beskrivelse
Skjermdump: Lucky Orange

Vi hadde også implementert Facebook pixel og Google Tag manager på nettsiden for at vi skulle få det mest konkrete bildet av situasjonen som mulig.

Markedsføring lansering

Vi brukte Facebook og Instagram feeds til å annonsere nettbutikken ved lansering. Det ble lagt ut ett innlegg på hver plattform, og plutselig var vi oppe og gikk. Vi brukte fler strategier for å øke følgerbasen. Vi sendte direkte meldinger til venner og familie, ba de om å dele videre slik at nettbutikken fikk en større rekkevidde, og nådde flest mulig. Vi brukte også Word Of Mouth, snakket med andre om nettbutikken, og forsøkte å spre ordet så mye som mulig.

Skjermdump: Facebook Siden vår

Ettersom at noen av medlemmene i gruppen hadde tatt Facebook blueprint – og fått gratis annonsepenger, ønsket vi å kjøre noen annonser med Facebook ADS. Vi testet ut annonse både på Facebook og Instagram, for å nå ut til enda fler potensielle kunder.

Skjermdump: Instagram siden vår

Fremtidsplaner og konklusjon

– Samarbeid med Influencere, forskjellige selskap, nye produkter, konkurranser, annonseringer på FB og prøve seg frem der. – Som en del av veien videre er vi nødt til å justere opp KR – da vi nådde våre satte mål relativt tidlig. Lucky Orange

I prosessen videre ønsker vi å øke følgerskaren på Instagram og Facebook. Derfor kommer vi til å jobbe kontinuerlig med, og poste nye produkter, konkurranser og innlegg som vi kan stå bak.

Fremtiden vil innebære analyser av data for å se hvordan ting fungerer. Vi vil leke oss mer med annonser, både på Facebook, Instagram og potensielt andre sosiale medier som blir store og relevante i fremtiden. Nyhetsbrev slutter vi ikke med, og vi vil jobbe jevnt med forbedring av disse. Vi er hele tiden på jakt etter å forbedre alle våre plattformer, og holde de oppdaterte slik at vi kan holde oss relevante.

Vi ønsker også å skape mer oppmerksomhet rundt merkevaren vår, og har kommet frem til at samarbeid med forskjellige Influencere som har de samme verdiene nettbutikken vår kan stå bak. Eksempel på dette, kan være at vi sender produkter til en av disse, som igjen reklamerer for produktene. Dette er en type Inbound Markedsføring, og et slikt samarbeid vil gi et bedre utbytte for vår merkevare.

Det har vært intensivt i denne perioden, og tiden har flydd. Vi sitter igjen med mye kunnskap og har lært oss mange nye verktøy. Sist men ikke minst, er vi veldig fornøyde med at vi faktisk kan si at vi KAN sette opp en nettbutikk Dette kan er nyttig, og noe vi kan ta med videre i arbeidslivet.

Her er lenke til vår nettbutikk: https://slappavshop.no/

Legg gjerne igjen en lenke til din!

Kildeliste:

  • Skjermdump: Email
  • Skjermdump: Lucky Orange
  • Skjermdump: Shopify Analytics

3 thoughts on “Vår histore om å lage nettbutikk – En logg”

  1. Pingback: Vår histore om å lage nettbutikk – En logg | DIG2100 (2103)

  2. Pingback: SlappAv – Hvordan vi bygget en nettbutikk – Mats Rino Sandberg

  3. Pingback: SlappAv – Hvordan vi bygget en nettbutikk | DIG2100 (2103)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *