Tidligere kampanjer fra flyselskapet KLM

KLM har i mange år vært veldig opptatte av bærekraft, og de har vært veldig innovative når det gjelder å finne måter for hvordan man kan være miljøvennlig og bærekraftige – selv i flyindustrien. De har blitt kåret til verdens mest bærekraftige flyselskap 12 år på rad. Blant annet, så gjenbruker de gamle uniformer, resirkulerer flasker og bruker de i 3Dprinting. De designer nye bærekraftige fly, og drivstoffet deres er mer miljøvennlig. (Aftenposten 2019)

Foto: Royalty free, Unsplash

De ber i en reklamefilm (fly responsibly, KLM) sine reisende om å fly mer ansvarlig. Her ønsket de å nå ut til alle som flyr, og bransjetoppene generelt. De ville at hver enkelt skulle endre atferd, og gjøre fler av de små tingene. Ta heller toget, kildesorter, og gå til jobb hvis det er mulig. De Inviterer altså bransjen og reisende til å stå sammen, og fly mer ansvarlig.

KLM – We are an airline

Flyselskapet har ikke bare miljø og bærekraft på agendaen. Tyskland er blant land KLM flyr mest til og fra og det var derfor de fikk en stor overraskelse når de fant ut at de fleste tyskere ikke visste hva KLM var. Når Tyskere ble spurt på gata trodde folk flest at det enten var en Bank, en Restaurant eller en radiostasjon. (Contagious 2018) KLM lagde derfor ATM-maskiner, satte opp restauranter og leide seg inn på Tysklands aller største radiokanal. I stedet for å gi ut penger, ga de ut gratis flybilletter. I stedet for å servere vanlig middag, ga de gratis ‘on board meals’, og på radiostasjonen lagde de sin egen sang, hadde quiz og gjorde masse annet. Dette økte merkekunnskapen over hele Tyskland, og hadde en stor positiv effekt på KLM sin merkevare.

Se gjerne videoen om kampanjen under:

DDB & Tribal Amsterdam – KLM: We are an airline

En annen markedsføringsstrategi som KLM innførte i 2012, var hva de kalte for ‘Meet & seat’. Her kunne du linke Facebook og Linkedin profilen din opp mot flysetet ditt, og andre personer kan på den måten velge setet ved siden av deg – for å komme i kontakt, utvide nettverket, og for å kunne skaffe jobb-forbindelser. (Meet & Seat, KLM) Denne strategien har i etterkant mottatt en del blandede tilbakemeldinger av de reisende, hvor det er mange som liker kampanjen og mener ideen er god, og en del som ikke er like begeistret for ideen, og som mener at den ikke er gjennomførbar.

KLM's "Meet & Seat" social networking program - Stuck at the Airport
Foto: KLM 2012

Uansett hva de gjør, så kan vi ikke se bort i fra at KLM er en bauta i flyindustrien når det gjelder bærekraft og å finne innovative løsninger på situasjoner som oppstår. De har både hatt utrolig mange nyskapende kampanjer opp igjennom årene, men også måter å gjøre ting på. Det er viktig for fremtiden at denne bølgen ikke stopper, og at de fortsetter å innovere når det gjelder kampanjer, det tekniske og det operative.

Kilder:

Aftenposten. 2019. «Verdens mest bærekraftige flyselskap – igjen.» Oppdatert: 1. November. https://www.aftenposten.no/brandstudio/i/pLxQq1/verdens-mest-baerekraftige-flyselskap-igjen

Contagious.com. 2018. «Campaign of the week: KLM, we are an airline.» Oppdatert 12. November. https://www.contagious.com/news-and-views/klm-we-are-an-airline

DDB & Tribal Amsterdam. 2018. «KLM – We are an airline (Case).» Youtube: Video. 4. November. https://www.youtube.com/watch?v=hDz46Ht-too&feature=emb_title

Fly responsibly, youtube. Youtube. 2019. «KLM fly responsibly.» 28. Juni. https://www.youtube.com/watch?v=L4htp2xxhto

KLM. 2012. «KLM Meet & Seat.» Youtube: Video. 24. Januar. https://www.youtube.com/watch?v=eL2lWn7oup4&feature=emb_title

KLM. 2012. «KLM Presents: Meet & Seat.» Foto. 4. Februar. https://stuckattheairport.com/2012/02/04/klms-meet-seat-social-networking-program/

1 thought on “Tidligere kampanjer fra flyselskapet KLM”

  1. Pingback: Tidligere kampanjer fra flyselskapet KLM | DIG2100 (2103)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *