Organisk vs. Betalt søk: Hva er forskjellen?

Se for deg at du har et fantastisk nytt produkt – du har laget en programvare som anbefaler det perfekte Taco-tilbehøret for deg personlig, og du er spent på å dele ideen din med verden.

Dessverre har du ingen anelse om hvordan du kan dele dette revolusjonerende produktet med så mange i målgruppen din – som mulig.

Mange små bedrifter har det samme problemet med å bli funnet av riktig publikum. Det spiller ingen rolle hvor nøyaktig ideen din er når det gjelder å bestemme om du liker rømme på Tacoen eller ikke – dersom målgruppen din ikke finner deg.

Skjermdump: Google

Det finnes dog to populære søkestrategier som organisasjoner bruker til å løse dette problemet. Search Engine Optimization (SEO eller Organisk søk) og Pay-Per-Click (PPC eller Betalt søk). Hvilken metode er dog den riktige for virksomheten din? Er det best å følge den organiske metoden – og finne målgruppen på den måten, eller er det bedre å investere i en annonse øverst på f.eks. Google?

Jeg har undersøkt hva hver av disse strategiene gjør, og har kommet opp med informasjon som skal kunne hjelpe deg å velge om virksomheten din er best egnet for SEO, PPC eller en blanding av begge to.  

Hva er SEO?

Akkurat som at du går til Google for å finne en oppskrift på pai eller hvordan lage den beste Taco sausen – så gjør kundene dine akkurat det samme. Dersom du benytter deg av SEO strategien, er det en høyere sjanse for at kundene dine finner deg og din virksomhet når de søker etter produktet ditt – eller relaterte produkter til ditt.

Det er viktig å bygge en tilstedeværelse på Google hvis du vil at organisasjonen skal lykkes. Ved å øke rangeringen blant søkeresultatene forbedrer du din synlighet på nett, og du styrker din kredibilitet. Med andre ord, ved å bygge opp innholdet på nettstedet ditt, optimalisere for nøkkelord, publisere kontaktinformasjon og mer, er det større sannsynlighet for at Google mener at nettstedet ditt er relevant. De legger derfor lenken din høyere opp i søkeresultater enn dine konkurrenter.

Skjermdump: Google

Hva er PPC?

PPC, eller betalt søk, er en form for markedsføring av søkemotorer (SEM) der man betaler f.eks. Google hver gang annonsen blir trykket på. Denne metoden hjelper deg som annonsør – da de som faktisk trykker på lenken er genuint interessert i ditt produkt.

Denne metoden er hovedsakelig assosiert med søkemotorer ettersom at du byr på søkeord som er relevante for din målgruppe. Du har kanskje lagt merke til at de beste søkeresultatene er merket med en “Annonse” -markør. Jo fler som søker på et gitt ord, desto mer må du betale for å annonsere på dette ordet.

Hvis du driver en bedrift som ikke er veldig kjent, har noe rykte eller folk vet om, er dette den perfekte måten å holde deg relevant på. Du betaler altså for en rask måte å komme på radaren til målgruppa di – og det kan absolutt lønne seg i fler tilfeller.

Skjermdump: Google

Hvordan får jeg organiske søkeresultater?

Ideelt sett ønsker du at nettstedet ditt skal være på toppen av de organiske søkeresultatene, og for å forbedre din naturlige rangering kan du bruke Søkemotoroptimalisering. Selv om det er tekniske ting rundt SEO, gir kjernen verdifullt innhold og svar på spørsmålene som folk allerede søker etter.

Tenk på spørsmålene du hører fra kundene dine hele tiden. Dette er for eksempel spørsmål du er nødt til å svare på i søkeoptimaliseringen. Du kan for eksempel lage en blogg eller et nettsted der du samler ressurser og svarer på spørsmål, gir nyttig råd. Dette bidrar til å forbedre din organiske rangering. Du kan også linke til nettstedet på andre nettsider som f.eks. Linkedin, bloggkommentarfelt, Facebook og andre sosiale medier. Skriv så gode artikler, at du kan få folk til å nevne dine artikler i sine egne innlegg.   

Når skal jeg begynne å bruke betalte søkeannonser?

Hvis du nettopp kommer i gang med bedriften din, og er ny til markedsføring på nett, er dette en god ide hvor du kan bygge et solid underlag. På denne måten står du med fler ben trygt plantet, og du kan enkelt reise deg dersom du feiler.  Det hele begynner altså med at du må ha et godt innhold på nettstedet ditt, og at du kan gi kundene dine akkurat det de vil ha.

Når du er trygg på nettstedet ditt og organiske resultater, kan du for eksempel eksperimentere med betalt reklame for å øke resultatene og potensielt utvide rekkevidden. Man ønsker jo så klart å drive folk til nettsiden sin – og betalte annonser hjelper til med nettopp dette.

Den gode nyheten er at det er mange ressurser der ute for å hjelpe deg med både organiske resultater gjennom SEO og betalt reklame. I tillegg er gode verktøy som for eksempel Google Ads laget for å spare deg tid, slik at du slipper å lete etter den perfekte måten for hvordan du kan annonsere dine produkter eller tjenester.

Betalt og organisk søk ​​fungerer sammen

Se for deg at et selskap leder brukere til et nettsted fra en Google-annonse. Selskapet tilbr en kupong for tjenestene sine og ber brukere registrere seg med e-postadressen deres. Målet med en slik nettside er jo soleklart: Å trigge en handling.

Det er viktig at man er oppmerksom på at det tar tid å jobbe med en blanding av disse to. Man er nødt til å implementere alle fasene i de forskjellige metodene, og prosessen er nødt til å justeres til enhver tid for at man skal være så produktive som mulig. Dette resulterer i at det koster penger, og ikke minst tid.   

Å forstå disse grunnleggende konseptene vil gi deg et godt grunnlag for å tiltrekke potensielle kunder når folk søker etter en virksomhet eller organisasjon som din.

Hold nettstedet oppdatert, og legg til nytt innhold som forbedrer dine organiske resultater hele tiden. Legg også til betalt reklame i din online markedsføringsstrategi for å øke rekkevidden på produktene, og ikke vær redd for å prøve og feile. Det er kun da du lærer, og øvelse gjør faktisk mester. ,

Til syvende og sist, så vil hvilken strategi virksomheten burde velge avhenge av dens behov, budsjett og visjon.

1 thought on “Organisk vs. Betalt søk: Hva er forskjellen?”

  1. Pingback: Organisk vs. Betalt søk: Hva er forskjellen? | DIG2100 (2103)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *