Ingen ting kommer gratis

Dette innlegget er oversatt fra Gary Vaynerchuk sitt innlegg. Du finner det opprinnelige innlegget: Her.

Denne uken har jeg funnet et tidligere innlegg skrevet av den Hviterussiske – Amerikanske Gründeren ‘Gary Vaynerchuk’. Innlegget handler om hvordan ingen ting kommer gratis, og hvordan du kanskje kommer deg lengre i verden ved å jobbe nærme opp mot et såkalt ‘bransje-idol’ gratis i en gitt periode. Jeg syntes innlegget var så godt skrevet, at jeg følte det måtte deles med så mange som mulig.

Foto: Royalty free, Unsplash

En helt ny start

En burde aldri gjøre noe man ikke har råd til. Dette gjelder spesielt når det kommer til økonomien, men også rasjonelt.

Når det er sagt, så er tanken om å ‘jobbe gratis’ skummelt for folk flest. Jeg kan se hvorfor folk tviler, men det de fleste glemmer er som sagt at Ingen ting kommer gratis her i livet. Man må jobbe for suksess.

De fleste vil kategorisere ‘å jobbe gratis’ som et privilegiumsproblem. Men jeg ser mer på det som et ‘mulighets-problem’. De aller fleste, spesielt her i Norge har absolutt råd til å ta en slik risiko uten at det vil koste dem for mye. De kan bo hos mor og far, på sofaen til en god venn eller lignende mens de jager drømmene sine. Dette er dessverre ikke realiteten, da folk ikke vil utsette seg for risikoen. Vi er for redde for å risikere vår økonomiske avhengighet og våre forhold. Hvis man fortalte at man jobbet ‘Non-Profit’ i dag, ville man mest sannsynlig blitt sett rart på.

Det er klart. Man kan selvsagt ikke jobbe gratis resten av livet, og det er veldig mange faktorer som spiller inn på hvor lenge man kan holde på. Sparepenger, deltidsjobber, hvordan du bruker pengene dine, om du får hjelp av venner og familie eller lignende.

Ferdighetene som trengs i den ‘Virkelige verden’ lærer du nødvendigvis ikke med en bachelor eller mastergrad. Tekstbøker og det du lærer om i timen er i tillegg veldig ofte utdatert. Når du da kommer ut til markedet med en bachelorgrad i handa og null erfaring, så stiller du automatisk dårligere enn en person uten utdanning, men med 15 års bransjeerfaring. 

For mange, så er muligheten for å jobbe nært med mennesker som har lykkes stort i bransjen de ønsker å dedikere livet sitt til, høyt verdsatt. Hvis du virkelig vil, så må du jobbe for det. Hvis det å jobbe for dine ‘bransje-idoler’ krever at du må igjennom et 4 måneders ubetalt internship, jobbe gratis med et prosjekt, eller lage gratis innhold for disse personene, så er det noe man virkelig må ta til vurdering. Dette er ikke bare viktig for deg, men det er viktig for dine ‘bransje-idoler’, slik at de kan se arbeidet ditt, og finne ut om dere kan gagne hverandre i fremtiden.

Dette er nemlig din fot innenfor bransjen.

Og du kan jo tradisjonelt argumentere for at du burde vite hva du er verdt, og at dette ‘bransje-idolet’ kanskje utnytter deg. Men jeg tror at vi må se på det på en litt mer moderne måte. For det første, så er det ingen som tvinger deg til å gjøre gratis arbeid. Andre mennesker som vil dette mer enn deg, kan enkelt ta din plass. For det andre, så ville du blitt overrasket over hvor mange suksesshistorier som er skapt med denne tilnærmingen.

Hvis du spør folkene bak disse suksesshistoriene om hvordan de startet, så vil du finne ut at de fleste startet med en veldig ydmyk tilnærmelse av markedet. De produserte for, lagde innhold til, og tilførte verdi til sine ‘Bransje-idoler’. De kunne for eksempel jobbe gratis for sine Idoler i en periode, og senere bygge opp nok kredibilitet til at Idolet ville bli med i fremtidige samarbeid, bedrifts-ideer eller lignende. På denne måten kunne de enkelt spille hverandre gode.

En ting er hvert fall sikkert: Livet består ikke kun av ja eller nei spørsmål. Vi lever i en kultur hvor det er helt normalt å pådra seg en studiegjeld på en halv million, slå seg til ro med en helt ok jobb, og jobbe der til man pensjonerer seg. Men det å jobbe ubetalt for Sofie Nilsen med hennes sosiale medier, samtidig som at du jobber kveldsskift på Dominos og bor i  16-manns kollektiv, i håp om at du en dag kan bruke samarbeidet med Sofie som et springbrett til f.eks. klesindustrien, ikke aksepteres?

Definisjonen av ‘å jobbe gratis’

Å gjøre ting gratis kommer i mange former. Man kan for eksempel tilby kunden gratis vin til et event, som en del av en pakke. Dette får folk til å snakke, og er en enkel måte å skaffe nye potensielle kunder. Man vil så klart tape penger der og da, men dette vil lønne seg, jo fler kunder eventene dine genererer.

Driver du for eksempel et konsulentfirma som omhandler sosiale medier, har man ikke så mange forskjellige utgifter utenom de faste (Lønn, lokaler, strøm etc). Ofte har man lite penger i begynnelsen, og det finnes i tillegg en grense for hvor mye man kan ta betalt i en oppstartsfase. Her kan man også jobbe gratis for bedrifter. Man vil selvsagt tape penger på det der og da, men det vil være verdt det til slutt. Dette fordi at du skaper mye oppmerksomhet, bygger ‘brand awareness’, og sprer ordet til nye potensielle kunder.

Det er viktig at man ikke bare gjør slike ting gratis i oppstartsfasen av bedriften sin, men at man også holder på det når bedriften vokser. Man kan for eksempel besøke et selskap for å holde en konsultasjon slik at man kan vise hva man har å tilby. En representant fra selskapet kan også for eksempel besøke en kunde man har hatt i mange år, for å opprettholde et sosialt forhold mellom bedrifter. Dette kan være like viktig.

Det er veldig mange som har et følelsesmessig syn på denne saken. I svært mange tilfeller handler det nemlig ikke nødvendigvis om hvor mye penger man får betalt for jobben man gjør, men at du klarer å vise hva slags verdi du kan ta med deg inn i et team. Hva er egentlig grunnen til at dette teamet skal velge akkurat deg ovenfor konkurrenten din?

Når det er snakk om å ‘jobbe for Cash’, så mener jeg at dette blir veldig ideologisk. Så klart er det ofte andre ting som spiller inn. Sosial valuta, man blir mer bevisst, og mulighetene som etableres er veldig synlige. Men man kan også gjenskape seg selv. Muligheten til å bevise for andre at du kan gjøre noe, muligheten til å jobbe en uke for å skaffe nye venner, kollegaer, mentorer etc. Dette, og mye mer kan du få til hvis du griper sjansen. Det blir uansett galt å si at vi aldri skal jobbe gratis. Det å bytte ferdigheter mot noe er tross alt et fenomen som har skjedd i lang tid – til og med før det fantes noen form for valuta.

Og når jeg sier at du burde jobbe gratis for noen du ser opp til, så betyr ikke det at jeg sier at du skal la denne personen utnytte deg. Enkelt sagt, så tror jeg at du genuint vil få mer ut av å jobbe gratis for f.eks. en kjent artist, enn hva du får ut av å jobbe i en alminnelig stilling hos et musikkselskap. Det er klart du vil få en fot innenfor bransjen. Det er trygt osv,  men du vil ikke få den samme kunnskapen og de samme kontaktene du ville hatt som dersom du hadde jobbet for denne artisten.

Hvis du jobber gratis for et såkalt bransjeidol, men på en strategisk måte, og du innerst inne vet hvorfor du gjør det du gjør, så er det, det aller viktigste. Dersom du for eksempel vet at du vil jobbe med arkitektur, og du vet at du kan tilføye verdi til en ledende arkitekt i verden, (Som å ha god kunnskap innenfor sosiale medier), så kan du tilby hjelp med sosiale medier til disse menneskene.

Gratis jobb handler om å sette seg i den beste posisjonen for å lykkes. La oss si at du vil jobbe i fotballbransjen, og at du styrer de sosiale mediene til Martin Ødegård. Dette er dog bare en midlertidig jobb, og du håper at du får en høyere stilling i fremtiden. Etter en stund så merker du at du ikke kommer noen vei. Du føler at du ikke får nok ut av jobben, at du ikke får får møtt de riktige personene etc.

Da er det du som har kontroll

Hvis du ikke trives og føler denne jobben ikke gir deg nok, kan du når som helst forlate dette teamet. Men! Du har også muligheten til å bli igjen i en måned til, for å finne ut om det er gull ved enden av regnbuen.

Du som leser dette har kontrollen. Du kan til og med bestemme om dette rådet som jeg gir deg nå er helt genialt, eller om det bare er tull og tøys. Jeg har ikke mer rett enn det du har. Du bestemmer selv.

Det å se ned på å jobbe gratis er helt greit. Jeg vet bare om flere tusen mennesker som har suksess historier, etter at de jobbet gratis for et såkalt ‘bransje-idol’. Dette er de jeg vet om – som igjen bare kan bety at det må være enda fler der ute.

Folk sier at de som ‘kan jobbe gratis’ er privilegert. Jeg mener at de som er imot dette fenomenet er de privilegerte og at de ikke engang vet hvor mange som bare vil ha en fot innenfor bransjen. En sjanse. De som er imot det vet ikke hvor mange som aldri vil få en slik sjanse. Disse som aldri har fått en sjanse vil da gå frem med en slags ‘jeg skal vise dem’ mentalitet, slik at de forhåpentligvis i fremtiden vil få en sjanse.

1 thought on “Ingen ting kommer gratis”

  1. Pingback: Ingen ting kommer gratis | DIG2100 (2103)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *