Inbound vs. Outbound Markedsføring – Hva er best?

Hva bør du velge? In- eller Outbound Markedsføring?

Debatten om Inbound- og Outbound Markedsføring har blusset opp de siste ti årene. Men hva er det som egentlig funker best? Kommer Outbound markedsføring til å dø ut, vil Inbound ta over, eller vil det utvikle seg, og selskap vil føre en slags blanding?

Det er klart at Outbound markedsføring enda har en viktig rolle i dagens markedsføring. Det kan også godt være at for noen selskap i fremtiden, kommer Outbound markedsføring til å være det de burde satse på. Men hva er best for deg og din merkevare?

Skjermbildet: Royalty free, Unsplash

Inbound Markedsføring

Inbound markedsføring er en styringsform som er tilpasset den ‘moderne’ kjøperen. De kjøperne som gjennomfører en såkalt ‘kjøpsprosess’. Her gjennomfører de en rekke steg med blant annet undersøkelse på internett, hos bekjente eller eksperter, og de sjekker ut forskjellige alternativer før de i det hele tatt kontakter et selskap.

Inbound er designet spesielt for aktive mennesker innenfor et spesifikt marked. Her må bedriften heller sørge for at kunden finner dem enkelt når de leter etter et produkt i den gitte bedriftens sortiment, og det er samtidig viktig at de ikke trenger seg på.

Kjøpsprosessen (underoverskrift)
  1. Kunden har et problem som de ønsker å løse. Det er et behov.
  2. Her leter kunden etter metoder å fikse problemet på. De ser på flere potensielle produkter, og det er viktig for deg som et selskap at kunden velger deg.
  3. Avgjørelsesstadiet – her har kunden funnet 3 potensielle kandidater, og veier de opp mot hverandre.

Hvis du for eksempel selger en spesiell type hårvoks, er Inbound markedsføring den rette veien å gå, hvis du ønsker å sikre vekst i bedriften din på langsikt, ta inn flere produkter etc. Forskjellige eksempler som vil styrke bedriften din, innenfor Inbound markedsføring kan være:

  • Email markedsføring
  • Sosiale medier
  • Facebook ADS
  • Bedrift – blogg

Dersom du bruker de forskjellige eksemplene over på en flittig måte, vil du enkelt kunne komme deg opp og frem i markedet. Det vil gjøre det enklere for kunden å finne bedriften din, og hvem vet? Kanskje kunden velger deg ovenfor konkurrentene dine?

Outbound Markedsføring

Mens Inbound handler mer om å treffe et spesifikt segment, eller en målgruppe, er målet med outbound markedsføring å nå så mange som mulig, på kortest mulig tid. Dette gjelder altså enten de er i målgruppen eller ikke. Her tar de heller ikke hensyn til kjøpsprosessen.

De vanligste metodene som brukes rundt Outbound Markedsføring:

  • TV-Reklamer
  • Fysiske reklame i butikk
  • Billboards
  • Kalde telefoner
Skjermbildet: Royalty free, Unsplash

Hvorfor Inbound Markedsføring?

Denne formen for markedsføring er basert på ønsket om å bringe verdi til kunden din. Det resulterer i et mer personlig forhold med kunden, og du når målgruppen din på rett sted til den rette tiden. På grunn av dette, foretrekker kunden ofte dette alternativet ovenfor outbound.

Inbound er veldig ofte dyrere, og man må se på det som en litt mer langsiktig investering. Det tar alltid tid å bygge opp en tilstedeværelse online, og dette er noe man ikke vil forhaste. Over tid, vil denne typen investering også lønne seg, og man vil få igjen for investeringen man tidligere gjorde – både med tid og penger.

Et godt eksempel på In- vs. Outbound markedsføring er – Netflix og strømmetjenester mot vanlig kommersiell Kabel -TV. Det blir bare flere og flere som benytter seg av Netflix en ‘vanlig TV’, og måten vi konsumerer media på vil i fremtiden være mer rettet mot Inbound markedsføring.

Hvorfor Outbound Markedsføring?

Styrken til Outbound er at du når ut til så mange – på så kort tid. Gjør du det riktig, kan du bli sett av flere millioner, og ha nye kunder inne i løpet av et par uker. Outbound produseres og konsumeres kun ila en gitt periode. Hvis du betaler for reklame på en Billboard, vil den kun være der i tidsperioden du har betalt for. I motsetning til Inbound, hvor investeringene dine kan generere nettsteds-besøk lenge etter at det ble satt i gang.

Hva er best for selskapet ditt?

Gjennom historien er det bedrifter som har hatt stor suksess med begge formene. Det finnes også mange som har hatt suksess med å kjøre en slags blanding.

Hvem er den ideelle kunde for deg og merkevaren din? Hva vil dere egentlig oppnå? Hvilke taktikker bruker konkurrentene dine? Hva er det som funker og hva er det som kanskje ikke funker like bra?

Inbound er som sagt best over lang tid. Her vil du ikke kunne øke trafikk drastisk over en kort periode. Outbound kan i motsetning skaffe deg trafikk raskt, men resultatet er mer uforutsigbart. Du vet for eksempel ikke om de vil returnere for flere kjøp.

En god blanding av begge

Det er alltids lov å blande begge to. Det er nok best å hovedsakelig satse på en Inbound- tilnærming, og benytte seg av Outbound når det passer seg. Her handler det mer om å bruke Outbound til å spre ordet om merkevaren, og bruke Inbound for å fokusere på kunden. Hjelpe dersom de har spørsmål, og gjøre opplevelsen mer personlig.

Det er større sannsynlighet for at folk oppsøker merkevarer som hjelper kundene sine i kjøpsprosessen, enn de som ikke gjør det. Hvis du for eksempel skal holde et foredrag på en konferanse, kan du bruke Inbound for å promotere at du skal være der, og potensielt få flere til å komme. Men hva er egentlig best?

Det kommer helt an på. In- og Outbound Markedsføring er to helt forskjellige tilnærminger, som kan funke effektivt alene, eller sammen. Det finnes ulemper og fordeler med begge to. Outbound funker best kortsiktig, og har høyest langsiktige kostnader. Mens Inbound funker best langsiktig, med høyere kostnader på kort sikt.

Hvilken type bruker du? Inbound, Outbound eller en blanding?

Kildeliste

1 thought on “Inbound vs. Outbound Markedsføring – Hva er best?”

  1. Veldig fint innlegg! Teksten har en fin lengde og du har delt opp innlegget fint med overskrifter (la merke til at du hadde skrevet “(underoverskrift)” etter en overskrifte, dette er kanskje en glipp?). Du gir en fin innføring av både inbound og outbound markedsføring, og stiller de fint opp mot hverandre. Generelt sett et godt innlegg, men dessverre noen små skrivefeil. Jeg ville nok endret “fler” til “flere”, dette er forøvrig ikke grammatisk feil, men “flere” virker mer profesjonelt og er den opprinnelige formen av ordet. Du skriver “å vokse bedriften”, dette er ikke riktig måte å bruke verbet på, prøv heller å eksempelvis skrive “å sikre vekst i bedriften” eller “å få bedriften til å vokse”.
    I det siste spørsmålet ville jeg også skrevet “Inbound” og ikke bare “In”.

    Litt pirk fra meg her, men som sagt et godt innlegg – bra jobba!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *