Hvordan lærer egentlig læreren?

Alle har forskjellige måter å lære på. Men finnes det egentlig noen fasit på hvordan man lærer på best mulig måte? Noen lærer best med praktiske avbrekk i forelesing, diskusjon og variasjon. Andre lærer best av  eksisterende litteratur. Vår foreleser, Karl Philip Lund forklarte i en forelesing hvordan han gikk frem for å lære mer om fenomenet OKR eller ‘Objective Key Results’. Dette fenomenet vil jeg altså gå nærmere inn på i et senere blogginnlegg, men kort fortalt er det et styringssett vi benytter for å sette høye mål, sikre kontinuerlig fremdrift og holde fokus på de viktigste aktivitetene til en hver tid. (Lund 2018) Han delte prosessen opp i 6 punkter: Research, Deling, Diskusjon, Praksis, Skriving og Øving.  

Foto: Unsplash, Royalty free

Selve prosessen

Til å begynne med ble det gjennomført utrolig mye Research fra Karl Philip sin side. Han fant først ut om OKR via en artikkel han leste i NY times, og gikk videre derifra. Han googlet, fant info via Quora, TED-Talk videoer på youtube, brukte linkedin, hørte på podcasts og leste litteratur om fenomenet.

Foto: Twitter, John Doerr

John Doerr, en av de viktigste bidragsyterne til OKR holdt i 1999 en presentasjon for Google sine 30 ansatte om nettopp OKR. Denne presentasjonen endret alt i selskapet, og det vokste til å bli nettgiganten vi kjenner i dag. Karl Philip fant ut at denne presentasjonen ikke var særlig tilgjengelig på nett, og hvert fall ikke på Norsk. Han bestemte seg derfor for å gjenskape presentasjonen basert på bl.a. En Youtube video og en bok skrevet av John Doerr.

Presentasjonen ble til slutt lagt ut på Linkedin, bak en E-post mur, og Karl Philip fikk på denne måten svært god respons. Dette gjorde at han etter hvert kom i kontakt med de fleste bedriftene som hadde implementert OKR i Norge på den tiden. Videre samlet han all kunnskapen i et omfattende blogginnlegg, og fikk svært god respons her i tillegg.

Karl Philip ønsket å dele kunnskapen med så mange som mulig, og inviterte de som hadde delt sin interesse for OKR til et seminar. Det gikk over all forventning, hadde et stort oppmøte, og seminaret ble en suksess. Han presenterte bl.a. OKR i en ledersamling med Apotek 1, og fenomenet ble presentert i klasserommet i fjor. Dette fikk studentene til å se på semesteret på en annerledes måte. Det handler nemlig ikke nødvendigvis om hvor høy karakter man får, men hva man faktisk får ut av, og lærer seg i løpet av semesteret.

Fem tips for å lære bedre:

  • Holde foredrag om ting man ikke vet mye om, gjerne sammen med andre. På denne måten lærer man mye bedre. For å kunne forklare et tema på en enkel måte, krever det at man kan veldig mye om det.
  • Å diskutere det man har funnet ut av er også en svært effektiv måte å lære på.
  • Teste ut ting i liten skala. De som er interessert og nysgjerrige først, før man eventuelt ruller opplegget ut til fler ansatte.
  • Først når du har rullet dette ut, kan du teste programvaren og se om det funker.
  • Til slutt så er det veldig viktig å dokumentere prosessen. Det er mange plattformer som kan brukes til dette, bl.a. Youtube, Podcast, seminar og litteratur.   

Når alt kommer til alt, så finnes det ingen fasit rundt hva som er den beste måten å lære på. Alle mennesker er forskjellige, og lærer godt på forskjellige måter. Selv lærer jeg best med diskusjoner, avbrekk i forelesing, Når man forsøker å forklare et gitt tema til en som ikke har foreliggende kunnskap, og ved bruk av forskjellige plattformer på internett. Dette var dog et annerledes innblikk i hvordan vår foreleser Karl Philip Lund går frem for å lære om nye fenomener.

Det var utrolig interessant å få høre en foreleser sine tanker rundt noe som er så vitalt for oss studenter: Nemlig hvordan man lærer. Hvis dere ønsker å lese en mer omfattende artikkel om styresettet OKR, så anbefaler jeg absolutt at dere tar en titt innom innlegget til Karl Philip. Her forklarer han fenomenet på en god og oversiktlig måte. 

  • På hvilken måte lærer du best?

Kildeliste:

LinkedIn. Karl Philip Lund. 2020. https://www.linkedin.com/in/philiplund/

Lund, Karl Philip. 2018. «OKR – et system for gjennomføring.» Inevo.no. https://inevo.no/blogg/okr-et-system-for-gjennomforing/

Twitter. John Doerr. 2020. https://twitter.com/johndoerr

2 thoughts on “Hvordan lærer egentlig læreren?”

  1. Pingback: Hvordan lærer egentlig læreren? | DIG2100 (2103)

  2. Her har du skrevet et innlegg av god kvalitet! Du bruker et godt og variert språk, formidler på en god måte, og har en fin visuell layout på innlegget ditt! Liker også at du varierer mellom avsnitt med tekst og listeformat, det gir teksten god variasjon og det gjør det enkelt for leseren å få med seg det viktigste.

    Har kun et par ting å pirke på, det ser ut som du har på en innstilling som gjør at overskriftene dine får store bokstaver på hvert ord. Det kan skje noen ganger med temaene som har engelsk som default språk – Google deg frem til hvordan du kan fikse det, eller send meg en melding på Facebook om du ikke finner ut av det så skal jeg forklare!

    Det ser også ut som om du har lagt inn både fremhevet bilde og samme bilde i selve teksten, samme bildet kommer hvertfall opp rett etter hverandre.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *