Hva er performance markedsføring – og hvorfor?

Når vi driver bedrift er hva vi til syvende og sist ønsker, resultater. Du ønsker å få avkastning på produktene/Tjenesten du tilbyr, slik at du kontinuerlig kan jobbe med å forbedre tilbudet ditt.

Det er her Performance markedsføring kommer inn i bildet. Denne markedsføringsstilen har drastisk endret måten vi annonserer på i dag, og med dagens teknologi, nye modeller etc. Har vi informasjon som lar oss gå dypere i et segment, for å finne ut hva de faktisk ønsker. Dette resulterer til slutt til større avkastning. Prestasjonsmarkedsføring er et stadig voksende ord i den digitale industrien, og globalt er dette en stor del av enhver digital kampanje

Skjermdump: Royalty free: Unsplash

Hva er Performance markedsføring?

Da Performance Markedsføring først ble introdusert, var det enkelt å definere levetiden. Det handlet om en ‘betal-for-ytelse’ metode. Hovedmålet var å få frem forskjellige handlinger fra forbrukeren. Dette kunne være alt fra klikk, nyhetsbrev eller salg.  

Denne metoden har blitt en økende favoritt blant annonsører, og det er ikke rart. Målet er her ikke så usikkert. Du kaster ikke bort penger når du markedsfører på denne måten. Du har et klart mål, og du kan lett vende deg mot dette.  

Den “NYE” Performance Markedsføring

Definisjonen av Performance Markedsføring har endret seg med årene. Veldig enkelt forklart, så er ‘Performance Marketing’ at den beholder sin opprinnelige intensjon: Muligheten til å måle ytelse. Hvor mye får man faktisk ut av en potensiell reklamekampanje?

Blant de aller viktigste typene Performance markedsføring finner vi: E-post markedsføring, Pay per click (PPC), SEO (Search engine optimizaiton), Optimalisering av konverteringsfrekvens, markedsføring av innhold m.m. En kan veldig enkelt også spore målinger i nåtid med forskjellige digitale verktøy, som Google analytics, Facebook Piksel eller Google Tag manager.

Når alt er sagt, dreier Performance Markedsføring seg fremdeles om å styre kampanjer via data. Dette kan gjelde alt fra E-post markedsføring til å finne ut hvor forbrukerne dine var før de kom til nettsiden din. Hvor har de klikket mest? Hva funker, og hva funker ikke? Man kan bruke de forskjellige analyseverktøyene for å hele tiden kunne sikre en optimal brukeropplevelse for kunden.  

Fordelene med Online ‘Performance Markedsføring’

  • Performance Markedsføring vokser veldig fort, og legger stadig igjen nye spor over alt. Fra store brands til mindre virksomheter, er alle oppmerksomme på og gjør Performance Markedsføring til en nøkkelkomponent i markedsføringsstrategien.
  • Mulighetene for annonsører har utvidet seg over en rekke forskjellige kanaler som telefon, sosiale kanaler, søk og e-post. På grunn av dette er du i stand til å utvide mulighetene for høyere avkastning.
  • Performance markedsføring handler hovedsakelig om at du skal legge inn en lav investering, med lav avkastning. Men igjen, så er det altså en tryggere måte å gjøre dette på, og det funker mye bedre over lengre tid.
  • Med denne metoden er du i stand til å måle og spore handlingene til kundene dine. Du mottar informasjon umiddelbart, som lar deg bestemme om du trenger å gjøre justeringer i kampanjen din for å sikre en positiv avkastning.

Ulemper ved Performance Markedsføring

  • Ytelsesmarkedsføring kan være ganske innviklet. For å se en høy avkastning, er det viktig at du valgte markedsføringsbyrået ditt med omhu. Finn et byrå som forstår kompleksitetene og vil gi optimale resultater. Det å betale for resultater er antagelig ikke den beste modellen.

Hvordan vil fremtiden se ut?

I og med at Performance Markedsføringen bare blir større og større, er det bevis på at det er her for å bli – noe som endrer måten vi ser digital markedsføring på. Som kunde bør du kreve å få all informasjon de har om deg. All dataen som en bedrift lagrer av deg, tilhører nettopp deg. Bedriften skal kunne fortelle deg nøyaktige kostnadspriser, eller hva kostnaden per salg er over fler kanaler. De bør gi deg råd om hvilke kanaler du kan følge basert på: data, hvis ting fungerer, og hvis resultatene ikke er der, er det viktig å finne seg noe annet. Enten det gjelder leverandør, samarbeidspartner eller lignende.  

Over tid, med teknologiske fremskritt, vil vi antakelig se at de fleste kampanjer vil resultere i Performance markedsføring-strategier. Her vil vi enkelt og effektivt kunne måle ytelse og spore avkastning over alt, relatert til en forbrukerhandling.

Kort sagt: sørg for at din fremtidige digitale kampanje kjøres med en Performance markedsførings- strategi. Denne vil gi best avkastning på lang sikt, og det er den du til slutt vil oppnå best resulter med.

Har du noen gang lagt merke til en bedrift som bruker ‘Performance marketing’? Hvilke(n)?

2 thoughts on “Hva er performance markedsføring – og hvorfor?”

  1. Pingback: Hva er performance markedsføring – og hvorfor? | DIG2100 (2103)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *