Growth hacking: 7 av de beste teknikkene for å konvertere så mange som mulig, på så liten tid som mulig

Hva betyr det egentlig å hacke vekst? ‘Growth Hacking’ er et omdiskutert tema i markedsføringens verden, men de fleste vet enda ikke hva dette fenomenet er, eller hvorfor det faktisk fungerer.

Growth hacking er en super metode du kan bruke i bedriften din. Når du Growth Hacker, finner du forskjellige snarveier for å komme deg opp og frem, og forhåpentlig over dine konkurrenter.

Hva er Growth Hacking?

Definisjonen på Growth Hacking er ikke veldig lett å spisse ned, men du kan se på det som at du eksperimenterer med forskjellige markedsføringstaktikker, annonseringsinnsatser, web design, og andre oppgaver, slik at du raskt kan generere kunder og enda fler salg.

Kostnads-analyser, markedsføring og reklamering blir rett og slett mindre viktig i dette tilfellet. Growth Hacking er først og fremst noe som skjer veldig raskt. Målet er å prøve ut så mye forskjellig som mulig på kortest mulig tid. Det eneste langsiktige målet med Growth hacking er at man ønsker å vokse.

Dette er veldig viktig. Vekst er det som skiller bedriften din fra å slå seg konkurs til å klare seg. Bedrifter som ikke får til vekst, ofte mindre bedrifter, er de som til slutt ikke overlever. Intet rom for vekst, ingen profitt. Jeg legger ved en video under som forklarer hvordan Growth hacking funker på en enkel måte:

Video: Neil Patel
Hva er en Growth hacker?

I stedet for å fokusere på et spesifikt mål, eller tall, er målet til en Growth hacker å få til vekst på så mange av bedriftens tall som mulig. I tillegg gjøres dette så billig som mulig.

Growth Hackere kan så klart ikke bruke penger som de ikke har. For eksempel så kan et lite startup vokse seg store ved at de bruker penger på Facebook advertising, på en god måte.

Kreativitet er veldig viktig. GoPro er et eksempel på selskap som har bygget seg opp rundt kreativitet. De bruker sine kunders videoer og bilder for å reklamere. Dette spres godt via Word Of Mouth, får mange sportsutøvere til å lage videoer som sponset innhold, og får disse videoene som de kan bruke til å reklamere etc.

Det er viktig at man er ute der kundene sine faktisk befinner seg. Ser de mye på videoer, er du nødt til å ha en Youtube kanal. Er de interesserte i bilder, må du være aktiv på Instagram. Skriv artikler om hva som vil bli stort i din bransje i fremtiden. Dette viser at dere er frempå, og oppdaterte.

Eksempler på bedrifter som har benyttet seg av Growth Hacking

Airbnb er et av de beste eksemplene på god Growth Hacking. I dag er de blitt et av verdens største overnattings-selskaper. De startet dog sine selskaper på Craigslist. Her får man masse oppmerksomhet, da de aller fleste vet hva denne Amerikanske nettsiden er, og de har mange tusen besøkere hver eneste dag. Airbnb innså at de fleste kundene deres søkte etter steder å bo, på Craigslist. Etter at de brukte Craigslist, og la ut boligene sine der, gikk de betraktelig opp i antall leiligheter de kunne tilby.

Et annet godt eksempel er Dropbox. De bruker gratis lagring, for å få kundene sine til å snakke om tjenesten til andre. Det er gratis opp til et visst punkt, og skal du ha mer, må du betale en liten sum i måneden. Dette har vært en genial vekst-strategi, og fått Dropbox til å bli så store som de er den dag, i dag.

7 flotte Growth Hacking Teknikker.

vekst handler ofte om salg, men det kan også handle om veldig mye annet. Hvis du for eksempel får fler følgere på sosiale medier, finner måter å samle inn e-poster, og genererer fler kommentarer på bloggen din, så er dette også en god måte å vokse på.

1. Finn sosiale medieplattformer konkurrentene dine ikke bruker

Dersom du har mange konkurrenter, kan det være vanskelig å dominere på Twitter eller Facebook. Let gjerne etter Sosiale Plattformer som konkurrentene dine ikke bruker, og bli veldig god på denne. TikTok er et godt eksempel på en ny plattform selskap kan bruke for å skape vekst.

Når du dominerer på en slik plattform, har du full tilgang til målgruppen din. Å lage en bro fra den ene sosiale plattformen til den andre er også en flott vekst-mulighet. Samme gjelder med hyperlinker til nettstedet ditt.

2. Samarbeid med andre selskap for å dele publikum

Du kan enkelt samarbeide med en annen entreprenør for å nå ut til begge to sin følgerskare. Man finner i dette tilfellet en bedrift som komplimenterer din, slik at begge kan vokse på en sunn måte. Hvis du for eksempel produserer hundemat, kan du samarbeide med en dyrebutikk, for å nå så mange som mulig. Dette kan gjøres med tagging på Sosiale medier, konkurranser eller lignende.

3. Gi bort noe gratis

Å annonsere for en gratis giveaway, gi de større vinnersjanse dersom de melder seg på nyhetsbrev eller deler det med sine venner. En annen ting, kan være at man gir ved en gratis smaksprøve ved et kjøp. Dette vil gi en positiv effekt hos kunden, og potensielt skaffe deg fler kunder via Word Of Mouth.

Dersom du for eksempel lager Software til PC, kan du for eksempel lage en gratisversjon av denne programvaren. På den måten vil det føre til at fler vil teste ut produktet ditt, og potensielt fler salg.

4. Endre hjem-siden på nettstedet ditt

Dersom Hjem-siden din er kjedelig, så er det vel kanskje på tide å lage den mer innbydende? Gjør den mer spennende med innhold som engasjerer dine kunder. Lag for eksempel en rekke med spørsmål som kunden må svare på om hunden sin, for at man lettere skal kunne finne hvilken type hundemat som passer best til hvilken rase.

5. vis ansikt på små, lokale eventer

Hvis du har små nisje-eventer i ditt område kan dette være en unik måte til å nå kundene dine på. Dra dit som en gjest, eller ha med en stand. Det å møte folk ansikt til ansikt, ta de i hånda, og spørre om deres behov vil gjøre deg mer attraktiv enn et ansiktsløst og kjedelig selskap.

6. snakk med publikum

Dette binder med punktet over. Men det er viktig å snakke med sine kunder. Enten det er å møte opp fysisk på seminarer, svare på kommentarer i sosiale medier, lage Youtube videoer, for å kunne vokse eller andre ting. Man kan også for eksempel ha en Livestream en gang i uken på sine sosiale medier, hvor man tar inn kundene sine eller noe lignende, for å kunne svare på spørsmål, gi råd eller lignende.

7. markedsfør personligheten din

Hvis du ønsker å gjøre et poeng ut av hvordan du er som person, så er det viktig å forsøke å få dette ut i verden. Det er viktig å være seg selv, være ydmyk og svare ærlig på spørsmål man får. Har du sterk personlighet, kan du bruke dette til din fordel. Bli et ansikt for selskapet ditt, og jobb for å hjelpe andre. Growth hacking handler ofte om hva man kan gjøre for andre, før man når et potensielt salg. En som har gjort dette med å ‘markedsføre personligheten sin’ veldig godt er Gary Waynerchuck. Folk liker han så godt fordi at han er seg selv, svarer folk i kommentarfeltet, og jobber hardt for å hjelpe andre.

Konklusjon

Fler av strategiene dine vil feile, og det er helt ok. Da må man bare gå raskt videre til neste strategi, og heller fokusere på de som faktisk funker. En Growth Hacker ser kun på det store bildet, og stiller seg spørsmålet om hvordan de kan vokse så fort som mulig på så liten tid som mulig.

Dette handler om alt fra å bruke penger på markedsføring, til å ha konkurranser eller gi bort ting gratis. Det som funker best for deg, kan det godt hende at ikke funker i et annet marked, og vise versa. Det er helt individuelt, og man er nødt til å tilpasse seg raskt hvis man ønsker en eksponentiell vekst i fremtiden.

– Hvilke strategier bruker du for å vokse bedriften din?

2 thoughts on “Growth hacking: 7 av de beste teknikkene for å konvertere så mange som mulig, på så liten tid som mulig”

  1. Pingback: Growth hacking: 7 av de beste teknikkene for å konvertere så mange som mulig, på så liten tid som mulig | DIG2100 (2103)

  2. Bra innlegg om growth hacking. Savner at du drøfter litt mer rundt fordeler og ulemper med bruken, men fint at du bruker eksempler underveis. Også bra at du har med video og noen bilder. Jeg ville kanskje omformulert det siste spørsmålet du stiller i teksten, og heller skrevet eksempelvis: Hvilke strategier bruker du for å øke vekst i bedriften din?
    Bra jobba!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *